W
roku 2014 ananas był najbardziej pożądanym designerskim motywem
sezonu letniego. Jego obecność zaznaczyła się na modowych
wybiegach, w kuchennym menu, a także w
aranżacji wnętrz. Jednak
tak naprawdę „designerskie salony” gościły go na długo przed
tą datą.
Owoc ten przywędrował do Europy dzięki wyprawom
Krzysztofa Kolumba. Odkrywca Ameryki ze swojej podróży
przywiózł ananasa do Hiszpanii, skąd jego słodycz szybko
podbiła podniebienia Europejczyków. Będąc owocem
egzotycznym, ananas stał się produktem luksusowym, utożsamianym z
dobrobytem i prestiżem, na który tylko nieliczni mogli sobie
pozwolić. Ananas stał się wyrafinowanym prezentem, dawanym przez
królewskie rody dla wybitnych członków społeczeństwa,
dzięki czemu stał się symbolem gościnności. Wiele osób
chciało ją podkreślić, sprawić swoim gościom ciepłe powitanie,
dlatego w XVIII wieku „egzotyczna szyszka” stała się elementem
architektonicznym spotykanym m. in. przy ogrodzeniach, bramach
wjazdowych czy portalach.
Owoc zaczął też stopniowo wkraczać do
wnętrz – motyw ananasa zaczął pojawiać się na tapetach,
tkaninach czy też jako element ozdobny mebli. Wynalezienie szklarni
zwiększyło jego popularność i obecność nawet w takich zimnych
krajach jak Holandia czy Wielka Brytania. W krajach anglosaskich
ananas jako symbol szczęścia i gościnności jest częstym motywem
podczas uroczystości ślubnych. Niestety, jako że symboliczne
znaczenie tego owocu nie jest dość znane w Polsce, nie jest on zbyt
częstym elementem dekoracyjnym zarówno podczas specjalnych
okoliczności jak i we
wnętrzach – a szkoda. Sami zobaczcie, jak
ładnie w różnym otoczeniu, skali i kolorystyce prezentuje
się ten owoc!
Cudowne aranżacje! Ananas jako dodatek wygląda niezwykle oryginalnie.
OdpowiedzUsuń